Regulamin obrad NRL

UCHWAŁA Nr 2/98/III

NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 16 stycznia 1998 r.

w sprawie szczegółowego regulaminu obrad Naczelnej Rady Lekarskiej

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich (Dz.U. Nr 30,
poz. 158, zm. z 1990 r. Nr 20, poz. 120, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 28, poz. 152) uchwala się, co następuje:

§ 1.

Wprowadza się szczegółowy Regulamin obrad Naczelnej Rady Lekarskiej o treści następującej:

 "SZCZEGÓŁOWY REGULAMIN OBRAD NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

§ 1.

Naczelna Rada Lekarska wykonuje obowiązki wynikające z ustawy i uchwał Krajowego Zjazdu Lekarzy w drodze działań własnych lub swojego organu wykonawczego, jakim jest Prezydium Rady.

§ 2.

1. Rada odbywa swoje posiedzenia plenarne w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa
miesiące.

2. Posiedzenie plenarne zwoływane jest przez Prezydium Rady lub na żądanie 1/3 członków Rady.

3. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności więcej niż połowy liczby
członków, w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów. W razie równości głosów rozstrzyga głos
przewodniczącego posiedzenia.

4. W sprawach szczególnej wagi Rada może przyjąć zasadę podejmowania uchwał większością co
najmniej 2/3 głosów w obecności więcej niż połowy członków Rady.

§ 3.

1. Posiedzenia Rady są jawne dla członków samorządu lekarskiego.

2. Za zgodą co najmniej połowy uczestniczących w posiedzeniu Rada może uchwalić tajność
posiedzenia.

§ 4.

W trybie przewidzianym dla uchwał Rada może podejmować:

1/ rezolucje zawierające wezwanie skierowane do określonego adresata o podjęcie, wskazanego
w rezolucji, jednorazowego działania,

2/ oświadczenia - zawierające stanowiska w określonej sprawie,

3/ deklaracje - zawierające zobowiązania do określonego postępowania,

4/ apele - zawierające wezwania do określonego zachowania się, podjęcia inicjatywy lub zadania.

§ 5.

1. Zwołując plenarne posiedzenie Rady przesyła się jego uczestnikom zawiadomienie, co najmniej
14 dni przed jego terminem, podając termin, miejsce i proponowany porządek obrad.

2. W posiedzeniach plenarnych Rady uczestniczą z głosem stanowiącym członkowie Rady;
w posiedzeniach mogą uczestniczyć: przewodniczący Naczelnego Sądu Lekarskiego, Naczelny
Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej i Przewodniczący Naczelnej Komisji Rewizyjnej oraz
osoby zapraszane przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej.

§ 6.

1. Posiedzeniami plenarnymi Rady kieruje Prezes bądź wyznaczony przez niego jeden z 
wiceprezesów.

2. Z posiedzenia plenarnego Rady sporządza się protokół, który podpisują: przewodniczący obrad,
sekretarz lub zastępujący go członek Prezydium i protokolant.

3. Protokół, o którym mowa w ust. 2, powinien być udostępniony członkom Rady przed jej następnym
posiedzeniem i uważa się go za przyjęty, jeżeli członkowie Rady nie zgłaszają poprawek do czasu
tego posiedzenia. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawki decyduje Rada na tym posiedzeniu.

§ 7.

Przewodniczący posiedzeniu przy pomocy pozostałych członków Prezydium:

1. czuwa nad przestrzeganiem toku obrad, regulaminu oraz porządku na sali obrad,

2. kieruje przebiegiem posiedzenia zgodnie z porządkiem obrad,

3. zarządza głosowanie w sprawach, które wymagają rozstrzygnięcia w tym trybie.

§ 8.

1. Propozycję porządku obrad przedstawia Prezydium w zawiadomieniu na co najmniej 14 przed
terminem posiedzenia.

2. Propozycje zmian porządku zgłaszać można pisemnie na co najmniej 1 godzinę przed
rozpoczęciem obrad.

3. Na 15 minut przed rozpoczęciem obrad zbiera się Prezydium w celu zaproponowania
ostatecznego porządku z ew. rekomendacją zgłoszonych poprawek.

§ 9.

1. Wraz zawiadomieniem o obradach Prezydium przesyła zgłoszone wcześniej materiały
informacyjne oraz projekty uchwał i stanowisk Rady.

2. W szczególnych przypadkach można zgłosić na piśmie Sekretarzowi lub jego zastępcy projekty
uchwał i stanowisk Rady w czasie trwania obrad. Projekty te muszą mieścić się w przyjętym
porządku obrad.

§ 10.

Na początku obrad Rada:

1/ ustala porządek obrad,

2/ w razie, gdy mają być przeprowadzone wybory, wybiera się także:

a/ komisję wyborczą, która informuje o zasadach zgłaszania kandydatur i przyjmuje zgłoszenia
kandydatur w kolejności alfabetycznej, sporządza listy kandydatów oraz

b/ komisję skrutacyjną.

§ 11.

1. Komisje wybierają ze swojego składu: przewodniczących ewentualnie ich zastępców oraz
sekretarzy.

2. Przewodniczący komisji kierują jej pracami.

3. Komisje sporządzają ze swych czynności protokoły, które podpisują wszyscy ich członkowie.

§ 12.

1. Przewodniczący obrad udziela uczestnikom głosu w sprawach objętych porządkiem dziennym.

2. Uczestnicy obrad zgłaszają udział w dyskusji nad określonym punktem porządku dziennego
sekretarzowi lub jego zastępcy, prowadzącemu listę dyskutantów.

3. Przewodniczący obrad udziela głosu uczestnikom wg kolejności zgłoszeń. Zaproszonym gościom
można udzielić głosu poza kolejnością.

4. Uczestnik obrad nie powinien zabierać głosu w dyskusji nad tą samą sprawą więcej niż dwa razy.

5. Przewodniczący obrad może zwrócić uwagę dyskutantowi, który w wystąpieniu swoim odbiega od
przedmiotu obrad określonego w porządku dziennym, a po dwukrotnych zwróceniu uwagi -
odebrać przemawiającemu głos.

6. Ogranicza się czas trwania wypowiedzi do 2 minut. Nie dotyczy to osób referujących.

§ 13.

1. Przewodniczący obrad udziela głosu poza porządkiem obrad posiedzenia lub w związku z dyskusją
jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub sprostowania.

2. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:

1/ przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia,

2/ uchwalenie tajności posiedzenia,

3/ zamknięcie listy mówców,

4/ zamknięcie dyskusji,

5/ głosowanie bez dyskusji,

6/ przeprowadzenie głosowania,

7/ przeliczenie głosów,

8/ uchwalenie tajności głosowania.

3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego
przeciwnika wniosku.

§ 14.

1. Po zamknięci dyskusji nad projektem uchwał lub innymi wnioskami i propozycjami zgłoszonymi w 
toku obrad - przewodniczący oznajmia, że Rada przystępuje do głosowania. Od tej chwili można
zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku
głosowania i to jedynie przed wezwaniem uczestników przez przewodniczącego obrad do
głosowania.

2. Porządek głosowania nad projektami uchwał jest następujący:

1/ głosowanie nad poprawkami do poszczególnych sformułowań, przede wszystkim tymi, których
przyjęcie lub oddalenie rozstrzyga o innych poprawkach,

2/ głosowanie nad projektem uchwały w całości wraz z przyjętymi poprawkami,

3. Przewodniczący obrad ustala porządek głosowania nad projektami uchwał i poprawek do nich.

4. Głosowanie przeprowadza się jawnie przez podniesienie mandatu, przy czym Sekretarz lub jego
zastępca obliczający głosy, podaje przewodniczącemu wyniki głosowania.

5. Rada może uchwalić tajność głosowania w określonej sprawie i wówczas przeprowadza je komisja
skrutacyjna.

6. Rada podejmuje uchwały zwykła większością głosów w obecności więcej niż połowy ogólnej liczby
członków Rady.

§ 15.

Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący ogłasza jego zamknięcie."

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

SEKRETARZ Dr Konstanty Radziwiłł

PREZES Dr n. med. Krzysztof T. Madej

numer 2/98/III z dnia 1998-01-16
Osoba odpowiedzialna:
Osoba wprowadzająca: ihenke